kedd, május 31, 2016

Teremtés, evolúció vagy mindkettő?


Meggyőződésem hogy nem beszélhetünk egészséges hitről ott, ahol nincs bibliai világkép vagy ahol a teremtésre vonatkozó kijelentéseket legalább alapszinten nem értik meg. 
Ezért szeretnék most egy átfogó anyagot a figyelmetekbe ajánlani Prof. Tóth Tibortól. Akinek a témában könyve is kapható Tudomány, Hit, Világmagyarázat címmel. Tisztában vagyok vele, sok remek irodalom elérhető mindkét fő világnézeti oldalon. Ezt az alábbi anyagot, én jónak és hasznosnak tartom, és úgy látom kellő alapot ad, egy esetleges további kutatáshoz.


 Itt elérhető: Teremtés, evolúció vagy mindkettő?

Kapcsolódó írások:

Világhírű magyar agykutató véleménye

Mondhatjuk az evolúcióelméletről, hogy tény?

Ezen a blogon is van egy témához kapcsolódó írás.

Ezt is ajánlom A tudományimádat tünetei


Itt DIVINITY  még több remek poszt is elérhető a témában.

 itt is van (több részes) írás. ez pedig egy friss poszt ateisták véleménye: itt olvasható

A különböző világnézetek ütköznek, és ezt el kell tudni fogadnunk. E világnézeteket képviselő emberek, e ténytől függetlenül, még vidáman leülhetnek egy jó kávé mellé diskurálni.

Ezt nemrég találtam.



                             
                                 



3 megjegyzés:

Deák Péter írta...

Tisztelt BL! Ajánlásod feltűnően egyoldalú és furcsa.
Ha evolúcióról akarsz beszélgetni, akkor nem érzed logikusnak, hogy a téma (legalább) egy SZAKÉRTŐJÉT, azaz evolúciós biológust is ajánlj azok számára, akik tájékozódni akarnak a témában?
Miért gondolod, hogy pl. egy gépészmérnök szakértő lehet a biológiai evolúció témájában?
Ha gyereked megbetegszik, akkor is a gépészmérnök Tóth Tiborhoz fordulsz, hogy gyógyítsa meg, vagy egy SZAKÉRTŐHÖZ, azaz egy gyerekorvoshoz? Ha az orvoshoz fordulsz, akkor ezt milyen meggondolás szerint teszed? Ha megvan a válaszod, akkor miért nem alkalmazod ugyanezt a meggondolást biológiai és evolúciós témában is?
Miért gondolod, hogy nyiltan áltudományos nézeteket hirdető és az áltudományt (IT) magasztaló, kritika nélkül elfogadó Szabados Ádám posztjai bármiben relevánsak lehetnek a valódi tudományt és a valódi evolúciót illetően?
Nem hiszem, hogy egy blogbejegyzés reálisan ajánlhat "átfogó anyagot" az evolúció-teremtés témában, de az egyoldalúságot könnyen el lehetett volna kerülni.
.
Visszatérve bejegyzésedre, kérdezem: bibliai világkép az, ami áltudományos vélekedéseken alapszik?

BL írta...

Kedves Péter! Nem igazán értem mi lehet a célod? Mit is vársz tőlem?
Ez egy keresztény blog, ebből ered, hogy egyoldalú. Azt írod,ha evolúcióról akarok beszélgetni. Nem utaltam sehol erre, azt mondtam örömmel le tudok ülni egy más világnézetű emberrel beszélgetni. De nyilván nem az evolúcióról, hiszen én nem sokat konyítok hozzá. Ráadás nem is tudom elfogadni a feltevéseit. Egyszerűen nem tudom már elfogadni. Megtérésem óta, Isten felülírta ezt bennem az Ö igéjével, amit sokkal hitelesebbnek és logikusabbnak találok, mint az evolúciós mesét. Tudom neked meg a Biblia, egy mese. (Nyilván egy nap majd eldől,ki állt a helyes oldalon.) Így előállt a két világnézet találkozása/ütközése. Erre mondtam egy korábbi válaszomban. Nem látom értelmét egy felesleges vitának. Akiktől belinkeltem anyagot, számomra hiteles emberek, és írásaik e témában sokkal mélyebbek, mint amit én megfogalmazni tudnék. Hidd el Péter ennek semmi, de semmi értelme. Én már döntöttem az életemben, elköteleződtem a teremtés mellett. Engem kár győzködni, számomra hit által egy olyan totálisan reális világ nyílt meg, ami sokaknak csak bolondság. De nekem a való igazság. Tehát nincs értelme engem győzködni. De ez rám is igaz, nekem sincs szándékomban téged győzködni. A blogomon, minden rossz szándék nélkül, de továbbra is egyoldalúan a hitet, a Bibliai igazságait és a teremtést méltató anyagokat fogok megjeleníteni, azt gondolom, erre megvan a szabadságom. Akit az evolúció érdekel, az nyilván nem hozzám látogat, ilyen témában olvasgatni. És ez,jól is van így!

Deák Péter írta...

Kedves BL! Rossz alapállásból indulsz ki. Próbáld elfogadni, amit már egy másik hozzászólásomban is kijelentettem: nem akarlak győzködni. Eszem ágában sincs. Tájékoztatni akarlak a tudományról és az evolúcióról, mert ehhez értek, ez a szakmám. Higgy szándékod szerint, ezt tiszteletben tartom. Számomra sem mese a Biblia, és nem hiszem, hogy ismered a világnézetemet. Ezt el is hagyhatjuk, mert itt most nem világnézetekről van szó, hanem tudományról: a biológiai evolúció egy tudomány.
Nem utaltál sehol arra, hogy evolúcióról akarsz beszélni? Akkor hogy kellene értenem a címet: "Teremtés, evolúció vagy mindkettő?"? És a belinkelt oldalakat, amelyek lám-lám az evolúciót támadják, noha minden mondatukból sugárzik, hogy zéró ismeretekkel rendelkeznek az evolúcióról?
Nem érzel ellentmondást kijelentéseid között? Hogy lehet számodra hiteles egy írás az evolúciós témában, amikor saját bevallásod szerint nem rendelkezel erre vonatkozó ismeretekkel? Akkor mi alapján itéled őket hitelesnek? Mi történik ilyen esetekben logikus gondolkodásoddal?
Attól félsz, hogy ha megismered a valódi tudományt, a valódi evolúciós elméletet, akkor ezek eltávolítanak hitedtől? De hát hívők milliói ismerik és elfogadják az evolúciós elméletet és a tudományt, és elutasítják az áltudományokat, és eközben továbbra is hívők. Híres és mindenki által elismert hívő evolúciós biológusok élnek és dolgoznak közöttünk.
Örömmel olvasom, hogy "a teremtést méltató anyagokat" akarsz megjelentetni blogodban. Tedd azt, de vedd észre, az áltudomány nem méltó semmire, pláne nem a teremtés méltatására. Az áltudománnyal degradálod Istent, míg a valódi tudománnyal magasztalod. Ide kívánkozik Carl Sagan egyik híres kijelentése, ami elgondolkodtató:
.
"Hogyan lehet, hogy alig akad olyan nagy vallás, amelyik a tudományra tekintve így szólt volna: "Hiszen ez jobb, mint gondoltuk! Az Univerzum sokkal nagyobb, mint ahogy a prófétáink mondták, nagyszerűbb, kifinomultabb, elegánsabb"? Ehelyett kijelentik: "Nem, nem, nem! Az én istenem egy kis istenke, és azt akarom, hogy az is maradjon." Az a vallás, legyen akár régi, akár új, amelyik olyannak hangsúlyozza az Univerzum fenségességét, amilyennek a modem tudomány feltárja, a tisztelet és áhítat olyan tartalékjait mozgatná meg, amilyenről a hagyományos vallások nem is álmodozhatnak."