kedd, június 27, 2017

A hit környezete/közege.

Ezt a posztomat határozottan egyfajta továbbgondolási/ elmélkedési alapnak szánom, ami segíthet sok mindent pontosabban értelmezni, e téma körül. Jézus egyértelműen beszélt hitetlenségről, kételkedésről, kis és nagy hitről. Ennek alapján, jogos megállapítás, hogy a hit mérhető, és felismerhető valóság. Az emberi megnyilvánulásokon keresztül, (viselkedés/cselekedet, beszéd) az adott ember hite, annak minősége illetve annak esetleges hiánya, többnyire a szellemi ember számára, beazonosítható. Ezért nem tudom elfogadni, amikor keresztények úgy tesznek, mintha a kicsinyhitűség és más, a hittel kapcsolatos probléma, nem is létezne, a hívők életében. Sokszor hallani: „Meg vagyok térve, csak nem képzeled, hogy hitetlen vagyok! Nekem igen is, van hitem” és más hasonló mondatok hangzanak el ilyenkor. Most mégis, én azt kérem, kicsit figyeljünk oda, az alábbi bibliai történetre.

„Ő pedig monda néki: Leányom, a te hited megtartott téged. Eredj el békével, és gyógyulj meg a te bajodból. Mikor még beszélt, odajöttek a zsinagóga fejétől, mondván: Leányod meghalt; mit fárasztod tovább a Mestert? Jézus pedig, amint hallá a beszédet, amit mondtak, azonnal monda a zsinagóga fejének: Ne félj, csak higgy. És senkinek sem engedte, hogy vele menjen, csak Péternek és Jakabnak és Jánosnak, a Jakab testvérének. És ment a zsinagóga fejének házához, és látta a zűrzavart, a sok siránkozót és jajgatót. És bemenvén, monda nékik: Mit zavarogtok és sírtok? A gyermek nem halt meg, hanem alszik.
És nevetik vala őt. Ő pedig kiküldvén valamennyit, maga mellé vevé a gyermeknek atyját és anyját és a vele levőket, és bement oda, ahol a gyermek fekszik vala. És megfogván a gyermeknek kezét, monda néki: Talitha, kúmi; ami megmagyarázva azt teszi: Leányka, néked mondom, kelj föl. És a leányka azonnal fölkelt és járt. Mert tizenkét esztendős volt. És nagy csodálkozással csodálkoztak.”
Alig záródott le a vérfolyásos asszony ügye. Őszinte, cselekedetekben is konkrétan megnyilvánuló hite miatt, pozitívan. Máris itt volt a következő eset, a főember, aki segítségért folyamodott Jézushoz, azt a hírt kapja, kész, vége, nincs tovább. A lányod meghalt. Nagyon izgalmas számomra, hogy Urunk, azonnal felülírta, megtörte a hatalmát és hatását az elhangzott mondatoknak/halálhírnek, és a főember szívét és gondolatait az Isteni szóra, rányitotta, mégpedig késedelem nélkül. NE FÉLJ, rám figyelj, amit mondok, abban gyakorold, a hiteted. Nyilvánvalóan felismerhető itt is, hogy a hitet, és a hitetlenséget is, egy- egy beszéd szabadítja fel, csak az irány nem mindegy. A másik rendkívül figyelemre méltó történés, hogy Jézus mindenkit kiküldött, és még a tanítványai közül is, akik pedig egy szinten, egyértelműen hittek és követték az Urat. Csak hárman tarthattak vele. Egyik oka ennek az a hírzárlat, amit Jézus rendelt el, mint később olvassuk. De az ok, meggyőződésem hogy kettős volt. Mivel más történetekben is ez igazolható, miszerint, ahol a hit felszabadulását és működésének akartak teret engedni, ott a hitetlenséget a kételkedő cinizmus, és minden más ellentétes erőt, érdemes kizárni/ felszámolni, amennyire csak lehet. Ilyen felszámolásból van radikálisabb, pl amikor Pál eltávolította Elimást aki a kormányzó hitét/hitre jutását akarta álnok és aljas módon megakadályozni. Van gyengébb változat, amikor például az erőtlen szívű embert hazaküldték a csatából, hogy ne mérgezze meg, a bátrak és az elszántak szívét is. Vagy mint a fenti esetben is, ki vannak küldve, el vannak különítve a még hitetlen, zajongó, síró, egyértelműen, egy hatalmas érzelmi nyomás alatt lévő emberek. Hiszen egy ilyen állapot / közeg aláaknázhatja a hit felszabadulását, és az áldás átvételét.
Összegzés képen, megállapíthatjuk, hogy a hit valóságának, van egyfajta közege/ környezete (belső, ami az emberi szív/szellem és egy külső a külvilági látható) ahol egyrészt, létre tud jönni, fejlődni tud, illetve, visszafejlődni is képes (ilyen is van, sajnos. Ezért az intés: „minden féltet dolognál jobban őrizd meg a te szívedet), és ez igaz egyaránt, az emberi szívben belül zajló hitre, hitetlenségre, belsőleg személyes módon. Valamint igaz, történések helyszíneire, helyzetekre, egy külső módon. A szeretet által munkálkodó hit egy csodás alap tud lenni, erre kell törekednünk. Az Írás szerint Péter apostoléval egyenlő drága hitet nyertünk mindannyian. Isten adta, kinek-kinek a hit mértéket. De a lényeg ezután jön! A kapott, felszabaduló, megmutatkozó hitünk mellé, ragasztanunk kell az Írás szerint jó pár dolgot.
„Ugyanerre pedig teljes igyekezetet is fordítván, a ti hitetek mellé ragasszatok jó cselekedetet, a jó cselekedet mellé tudományt, A tudomány mellé pedig mértékletességet, a mértékletesség mellé pedig tűrést, a tűrés mellé pedig kegyességet, A kegyesség mellé pedig atyafiakhoz való hajlandóságot, az atyafiakhoz való hajlandóság mellé pedig szeretetet. Mert ha ezek megvannak és gyarapodnak bennetek, nem tesznek titeket hivalkodókká, sem gyümölcstelenekké a mi Urunk Jézus Krisztus megismerésére nézve.”


Fontos bibliai gondolatok!
- Mindent, amit tesztek hit által hitből cselekedjétek.
- Ami nincs hitből bűn az.
- Lehetetlen Istennek hit nélkül tetszeni.
- A kételkedést, a kicsinyhitűséget Jézus nem fogadta el.
- Ahol hitetlenség volt nem is tudott csodát tenni, pedig szeretett volna.
- Hitet cselekedetek által kell aktiválni élővé tenni.
- Mivel Isten adta kinek-kinek a hit valóságát,jogosan kérdezi :hogy van hogy nincs hitetek?

A győzelmünk Krisztus Jézus által van, ami realizálja a láthatóban ezt a győzelmet az a mi bibliai hitünk!



Köszönöm a figyelmeteket.