Talán az egyik legszembetűnőbben megnyilvánuló bűn, a
mindennapok folyamán, a káromkodó beszéd. Azaz a vulgáris száj, káromlás, szitkozódás,
becsmérlés, közönséges alpári, vagy régi utalás szerint: "káromkodik, mint a kocsis”. Természetesen a nyelvi bűnök listája nem merül ki ennyiben, de nyilvánvaló
volta miatt, kétség kívül ez a leggyorsabban felismert, és egyben,
igen erőszakosan romboló hatású is. A káromlás a káromkodás, átkozódás a szómágia egy
alappillére, és a biblia szerint sem lebecsülendő, igen kártékony és gonosz
fegyver, hasonlóan a hazugsághoz, csak ez utóbbi legtöbbször, szép ruhába van
felöltöztetve.
Az Írás így szól: „Semmi rothadt beszéd a ti szátokból ki ne
származzék, hanem csak amely hasznos a szükséges építésre, hogy áldásos legyen
a hallgatóknak.”
„Most pedig vessétek el magatoktól ti is mindazokat;
haragot, fölgerjedést, gonoszságot és szátokból a káromkodást és gyalázatos
beszédet. Ne hazudjatok egymás ellen, mivelhogy levetkőztétek amaz ó embert, az
ő cselekedeteivel együtt.”
„Ha pedig keserű irigység és civódás van a ti szívetekben,
ne dicsekedjetek, és ne hazudjatok az igazság ellen.” Itt is tetten érhető az a
szellemi igazság, hogy a nyelv bűnei és annak fajtái, olyan fegyverek a sátán kezében,
amellyel az igazság ellen tud munkálkodni és azt feltartoztatni. (természetesen
csak korlátozott ideig) Sátán előszeretettel használja az emberek száját, a
különféle csoportba tartozó „tüzes nyilainak” a kilövőpályájaként.
„Nyelvüket élesítik, mint a kígyó; áspiskígyó mérge van
ajkaik alatt.”
„Pőröly és kard és éles nyíl az olyan ember, aki hamis
bizonyságot szól felebarátja ellen.”
Természetesen nem csak a hamis bizonyság szavai minősíthetőek,
nyílnak, kardnak, kalapácsütésnek, máshol tőrszúráshoz illetve lándzsadöféshez,
hanem minden gonosz beszéd.
„És adaték néki, nagy dolgoknak és káromlásoknak szóló
szája; és adaték néki hatalom, hogy cselekedjék negyvenkét hónapig. Megnyitá
azért az ő száját Isten ellen való káromlásra, hogy szidalmazza az ő nevét és
az ő sátorát, és azokat, akik a mennyben laknak.”
„A nyelves ember meg ne maradjon e földön; a zsarnok embert
űzze a veszedelem, míg nyaka szakad.”
„Ha valaki beszédben nem vétkezik, az tökéletes ember, képes
az egész testét is megzabolázni. Íme, a lovaknak szájába zabolát vetünk, hogy
engedelmeskedjenek nékünk, és az ő egész testüket igazgatjuk. Íme, a hajók is,
noha mily nagyok, és erős szelektől hajtatnak, mindazáltal igen kis kormánytól
oda fordíttatnak, ahová a kormányos szándéka akarja.
Ezenképpen a nyelv is kicsiny tag és nagy dolgokkal hányja
magát. Íme, csekély tűz mily nagyerdőt felgyújt! A nyelv is tűz, a gonoszságnak
összessége. Úgy van a nyelv a mi tagjaink között, hogy megszeplősíti az egész
testet, és lángba borítja életünk folyását, maga is lángba boríttatván a
gyehennától. Mert minden természet, vadállatoké, madaraké, csúszómászóké és
vízieké megszelídíthető és meg is szelídíttetett az emberi természet által: De
a nyelvet az emberek közül senki sem szelídítheti meg; fékezhetetlen gonosz az,
halálos méreggel teljes.”
Itt feltétlen meg kell említenem, (egy rövid kis kitérőben) a nyelveken
szólás csodálatos lehetőségét, ami ezt a fenti problémát, azaz a nyelv megszelídítését,
és kordában tartását, is megoldja, de legalább is hatékonyan orvosolja. Tudom, hogy sok kereszténynek azt tanították,
hogy ez ma már nincs, illetve, rosszabb esetben, ez ördögi dolog. S mivel a hit,
hallásból van, így ezt fogadták el igazságként. A Korinthus tizenkettedik
fejezet végén, az, hogy nyilván nem mindenki szól nyelveken, arra utal, hogy
nem mindenkinek van meg a nyelveken szólás, mint szellemi ajándék, ami a mások
érdekében adatott. Hiszen kétség sem fér hozzá, hogy a Szellemi ajándékok,
haszonra, mások építésére és nem önző érdekből adatnak meg a hívő ember
szolgálatában. De szintén tudjuk, hogy az írás beszél egy olyan nyelveken
szólásról, ahol a hívő, önmagát építi, Istennel beszél titkos dolgokat. Ebből
az következik, hogy egyfelől a Szent Szellem a nyelveken szólást, minden esetben
és minden hívőnél, támogatja a saját életének az építésére, gondozására, az
Istennel való szent szellemi kommunikációra, titkos, azaz mélyen személyes és
intim dolgok megbeszélésére szellemben. (Fura, és igazságtalan lenne, ha ezt csak némely
kiváltságos hívő kapná meg. Természetesen ezt Isten minden gyermekének meg akarja
adni, hiszen elérhetővé is tette a Szent Szellembe való bemerülés, hitbéli
cselekedeténél!) Másfelől azt is láthatjuk, hogy a Szent Szellem nem
mindenkiben gerjeszti fel és használja a nyelveken szólást (nyelvek nemei és
magyarázása ajándék) kifelé irányulóan, mások számára áldásként. Tehát igei és
jogos az, ha megvan az igény a nyelveken szólásra, amit befelé irányulóan hat,
és felfoghatatlan nagy és csodálatos áldásforrás. Viszont nem biblikus elvárni,
hogy mindenki szolgáljon a nyelveken szólás ajándékában kifelé az egyházban
vagy a világban végzet szolgálat idején.
Az Írás egyértelműen azt mondja: Aki nyelveken szól, önmagát
építi! Nem gondolom, amit a megszűnés elmélet hívei, hogy a hívőnek már nem
szükséges építeni magát. Valamint azt sem, hogy Isten egyes gyermekeinek
lehetőséget ad az önmaguk természetfeletti építésére a Szent Szellem általi
nyelveken szólásban, míg más gyermekeitől elzárna e hatalmas szellemi forrás
lehetőségét. Sokkal inkább az a helyzet, hogy a vallásos félelmeket és a Szent
Szellem ellen igyekvő, ostoba és nem helyes teológiát, át kéne végre gondolni,
illetve el kéne már felejteni.
Érdemes elgondolkozni, hogy a Szellemi ajándékokat a Szent Szellem az egyház építésére, haszonra a másik ember/emberek épülésére adja. A nyelv ajándékokat is. A Szent Szellem keresztségi nyelveken szólás viszont a saját építésünkre, fejlődésünkre Istennel való személyes titkos beszélgetésre kapjuk.
Ha nem lenne adott annak a lehetősége, hogy minden
keresztény szólhasson nyelveken, mi értelme lenne Pál óhajának: Mi szerint azt
szeretné, hogy mindnyájan szóljunk nyelveken, sőt ha lehet, prófétáljunk. Aztán
pár sorral lejjebb megemlíti, hogy minden hívőnél jobban tud nyelveken szólni.
Érdemes elgondolkozni, hogy a Szellemi ajándékokat a Szent Szellem az egyház építésére, haszonra a másik ember/emberek épülésére adja. A nyelv ajándékokat is. A Szent Szellem keresztségi nyelveken szólás viszont a saját építésünkre, fejlődésünkre Istennel való személyes titkos beszélgetésre kapjuk.
Én erre jutottam ebben a kérdésben. Itt olvasható egy régebbi írásom a témában.
Zárásként, elevenítsünk fel egy két igeverset a gonosz
beszédekkel szembeni védekezéshez.
„Mindezekhez fölvévén a hitnek pajzsát, amellyel ama
gonosznak minden tüzes nyilát megolthatjátok;”
„A Krisztusnak beszéde lakozzék ti bennetek gazdagon, minden
bölcsességben; tanítván és intvén egymást zsoltárokkal, dicséretekkel, lelki
énekekkel, hálával zengedezvén a ti szívetekben az Úrnak.”
„Mert nem fog varázslás Jákóbon, sem jövendőmondás Izráelen.
Idején adatik tudtára Jákóbnak és Izráelnek: mit mívelt Isten!”
„Egy ellened készült fegyver sem lesz jó szerencsés, és
minden nyelvet, mely ellened perbe száll, kárhoztatsz: ez az Úr szolgáinak
öröksége, és az ő igazságuk, mely tőlem van, így szól az Úr.”
De természetesen, ne csak mástól várjuk el, mi magunk is
figyeljünk oda, hogy mit is mondunk ki a szánkkal.
„Megpróbáltad az én szívemet, meglátogattál éjjel; próbáltál
engem, nem találtál semmi rosszat; ha tán gondoltam is, nem jött ki a számon.” Az
a jó, ha a gondolatot se tűri meg az ember, de a kimondást feltétlen érdemes megfékezni. „A
férfi szájának hasznával elégedik meg az ő belseje; az ő beszédének
jövedelmével lakik jól. Mind a halál, mind az élet a nyelv hatalmában van, és
amiképpen kiki szeret azzal élni, úgy eszi annak gyümölcsét.”
„Tégy Uram závárt az én szájamra; őriztessed az én ajkaim
nyílását!”
Köszönöm a figyelmeteket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése