Az alábbi írásomat kifejezetten továbbgondolásra szánom. Ha bármilyen irányú észrevételed van, kérlek oszd meg velem/velünk. Mivel az Istennel való
kapcsolat személyes, annak minden egyedi aspektusával együtt. Így az egyéni hívő
felé végzett szolgálatok során, törekedni kell a személyes aspektusoknak a
feltárására, mert csak egész ritkán lehet általánosítható igazságokra
támaszkodni. Másként mondva pontosan a fent nevezett ok, követeli meg, hogy
felé ne általánosságban, hanem személyre szabottan fogalmazzuk meg azokat az
igazságokat, amelyeket a Szent Szellem vezetésében felismerünk az adott hívővel
kapcsolatosan. Az általános igazságmegfogalmazások nem működőképesek, mert
leggyakrabban nem helytállóak, nem orvosolnak, nem vigasztalnak, mert nagy
valószínűséggel csupán a jéghegy csúcsait érintő igazságoknak féligazságoknak, bizonyulnak, és nem érik el az emberi szívet, legfeljebb csak felszínesen. A
személyes szolgálatokban, erre érdemes ügyelni. Elég, ha Jób barátainak beszédeire, tanácsaira
gondolunk. Vagy amikor vallásos közhelybombák hullnak az emberre. A Szent
Szellem vezetésében, igen gyakran előfordulhat, hogy látszatra teljesen azonos
problémával küszködő két embernek teljesen más, igei igazságokat kell
megvilágítanunk a szolgálat során, ahhoz hogy hitben felszabadulva bizalommal
és erőt véve tudjon tovább haladni az Isten által szabott útján. Az Isten
beszéde kétélű kard, vág életre, vág halálra. Itt is mindenképpen szem előtt
kell tartanunk, hogy érdemleges változást, eredményt, egy bűnös ember életében
a kegyelem és az igazság együttes alkalmazása tud, tartósan elérni. Hasonlóan, mint ahogyan az ige akkor a
leghatékonyabb felénk, ha mint aranyalma ezüst tálcán, érkezik hozzánk. Azzal az almával, (igazsággal) amit jó erővel az arcodba dobnak, valószínűleg nem a táplálásodat érik el.
Az írás kijelenti:
Kegyelem
és Igazság által töröltetik el a bűn. Ha csak az igazságot kaptuk volna
Istentől, már egy ember sem élne/létezne a földkerekségen. Ha pedig csak a
kegyelemre van a hangsúly téve, mint ma némely helyen az úgynevezett, szuper
kegyelmet hirdetik. Megint csak falnak menés lesz a vége, mert zsákutcába
vezet. Hiszen az írások fényében látható, hogy a kegyelem igazság nélkül, nem
választja el az embert a bűntől, csupán helyzetbe hozza, (amire magától
képtelen lenne) hogy így a kegyelem által felemelve elérje, megragadja az
igazságot, ami megértve és elfogadva (betöltve, azaz megélve) már képes a bűn
erejét megtörni, sőt teljesen felszámolás alá vonni, a hívő életében.
„Erről ismerhetők meg az
Isten gyermekei és az ördög gyermekei: aki igazságot nem cselekszik, az egy sem
az Istentől való, és az sem, aki nem szereti az ő atyjafiát.”
„Az igének
pedig megtartói legyetek és ne csak hallgatói, megcsalván magatokat. Mert ha
valaki hallgatója az igének és nem megtartója, az ilyen hasonlatos ahhoz az
emberhez, aki tükörben nézi az ő természet szerinti ábrázatát: Mert megnézte
magát és elment, és azonnal elfelejtette, milyen volt. De aki belenéz a
szabadság tökéletes törvényébe és megmarad amellett, az nem feledékeny
hallgató, sőt cselekedet követője lévén, az boldog lesz az ő cselekedetében.”
Láthatjuk,
hogy a kegyelem és az igazság harmóniában egymást segítve hozzák létre az Isten
által elvárt eredményt. Kegyelemből megigazulunk, hit által, ez máshogy nem tud megvalósulni, mert a kegyelmet sem kiérdemelni, sem cselekedetekkel megvásárolni nem lehet. Isten, a Testé lett Igébe az Ő Szent fiába vetett hitünk miatt, Krisztus igazságát tulajdonítja nekünk. De ezek után teljesen nyilvánvaló és jogos elvárása Istennek a hit által megigazult hívő ember felé, hogy úgyis éljen mint megigazult ember. S nyilvánvaló, hogy Isten által megszabott igazságban járó ember minden módon és egyre inkább elválasztja magát a felismert bűneitől. Arra törekszik, ahogy az írás, erre kéri is, hogy úgy járjon itt a földi életidejében, ahogyan Jézus. „Azért, amiképpen vettétek a
Krisztus Jézust, az Urat, akképpen járjatok Őbenne.”
Ha nem úgy él, akkor a kegyelem számára csak lehetőség marad, amivel az életvitelét nézve nem él, hanem visszaél.
„Tudjuk pedig, hogy az Istennek ítélete igazság szerint van
azokon, akik ilyeneket cselekesznek. Vagy azt gondolod, óh ember, aki megítéled azokat, akik
ilyeneket cselekesznek, és te is azokat cselekszed, hogy te elkerülöd az
Istennek ítéletét? Avagy megveted az ő jóságának, elnézésének és hosszú tűrésének gazdagságát, nem tudván, hogy az Istennek jósága téged
megtérésre indít? De te a te keménységed és meg nem tért szíved szerint
gyűjtesz magadnak haragot a haragnak és az Isten igaz ítélete kijelentésének
napjára. Aki megfizet mindenkinek az ő cselekedetei szerint: Azoknak, akik a jó cselekedetben való állhatatossággal
dicsőséget, tisztességet és halhatatlanságot keresnek, örök élettel; Azoknak pedig, akik versengők és akik nem engednek az
igazságnak, hanem engednek a hamisságnak, búsulással és haraggal.”
„Ha kegyelmet nyer a gonosz,
nem tanul igazságot, az igaz földön is hamisságot cselekszik, és nem nézi az ÚR
méltóságát.” Egyértelműen ki van fejezve, ha csak a kegyelem van, és nem
tanulnak mellette igazságot, nem élik meg az igazságot, (ahogy az ige mondja aki várja Jézust önmagát megtisztítja) akkor a bűn a hamisság még a mennyei helyre is
vízumot kapna az ilyen embertől.
"Csak beszédből nem tanul a
szolga, ha érti is azt, nem törődik vele.”
Nincs érdemleges változás,
megy a saját feje után, és ha megnógatják, akkor a kegyelemre hivatkozik.
(értsük jól, azzal nincs baj, ha a kegyelemre hivatkozik, jól teszi! De ha ez
mellet nincs ott az igazság, a saját életében megélt, gyakorlatba ültettet
igazság, nem engedi kiépülni az életében az Istenfélelmet, akkor lehet, az út végén csak egy zsákutcát
talál. Az cselekszik biblikusan, aki tudatában van, hogy lehet, hogy nem tudja
felszámolni arra a bizonyos napra az életében lévő minden bűnt/hamisságot. De
ennek ellenére nem erre néz, hanem folyamatosan tisztítja magát, folyamatosan
harcol (megbirkózik) a felismert bűnével, azt elismeri, bűnnek nevezi, és
minden módon, mindent megtesz, fáradhatatlanul, hogy kitakarodjon az (bármi is)
az életéből. Ez kedves magatartás Isten előtt, a folyamatos bűnnel szembeni
harc, egyben visszaigazolás is, arról hogy a hit jelen van, és aktívan
cselekszik. (Persze a hit nem csak a bűnnel szembeni ellenállásban/birkózásban
tud megmutatkozni.)
Hogy szól az ige: „Boldog az
a szolga, a kit az ő ura, mikor haza jő, ilyen munkában talál!” Tehát ha az Úr által számunkra elkészíttet, és vezetésében lévő munkát végezzük, az mind a hit cselekedete és kedves Isten előtt.
„Azért, ó, király, fogadd el
tanácsomat, és szabadulj meg vétkeidtől igazság által és hamisságaidtól a
szegényekhez való irgalmasság által. Így talán tartós lesz a békességed.” Vétkeidtől igazság által, elég egyértelműen
szól.
„Könyörületességgel és
igazsággal töröltetik el a bűn; és az Úrnak félelme által távozhatunk el a
gonosztól.” A kegyelem karjaiban kell
átölelve lennünk és élnünk. Az igazságot gyakorlati módon fel kell mutatnunk,
meg kell valósítani azt az életünkben. Így vagyunk erősek, és merünk majd
mindennel szembemenve, egy Istenfélő életmódot élni, ez pedig azt eredményezi,
hogy Isten, minél inkább átitat szentségével, és a bűn lépésről lépésre
felszámolódik az életünkben. Egyértelműen felismerhetővé válik a
megszentelődésünk, aminek súlypontja természetesen Isten bennünk és értünk
végzett munkájában van, hiszen Jézus Krisztus nélkül semmit sem tehetünk. „Tőle
vagytok pedig ti a Krisztus Jézusban, ki bölcsességül lett nékünk Istentől, és
igazságul, szentségül és váltságul:” Tehát azzal szeretném befejezni, hogy mindig
tartsuk szem előtt, amit János apostol levelében olvasunk: „És az Íge testté
lett és lakozék mi közöttünk (és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya
egyszülöttjének dicsőségét), a ki teljes vala kegyelemmel és igazsággal.” Tehát ha a mi mesterünk, megváltónk teljes
volt kegyelemmel és igazsággal is! Nekünk, tanítványainak is, mindkét valóságtól
egyre inkább át kell itatódnunk, mindkettőre támaszkodva, ragaszkodva kell
élnünk a hívő életünket.
Köszönöm a
figyelmeteket.